Veille ConceptSL - Mars 2009

Nouvelles Technologies et Internet

Zoomable User Interfaces
by Dmitry for Usability Post

Imagine for a moment how you would work on a real desk. Perhaps you want to proofread one document, make a couple of notes somewhere else, and fill out a form as well. Sure, most of us don’t touch a lot of paper these days, but think about those situations when we do. You can place documents on your desk wherever you want, provided your desk is sufficiently large. You have your tools, like the pen and pencil, nearby as well. The only limit to how much stuff you can put on your desk at the same time is the surface area of the desk.

If we then examine how a computer desktop behaves, we’ll see some differences. One big one is that the area provided by the computer monitor is much smaller than that of a desk. What this means is that we can’t spread out all our documents over it without overlapping — we have to put them one over the other because there just isn’t enough space. This is even more problematic considering the computer gives not only a greater access to all our documents, but also an easier way to access them, leading to a need for virtual desktop real estate.

This poses a window management issue in operating systems. Suppose the user opens a lot of applications and documents. Inevitably, they start to open over the top of each other, covering up the contents of the stuff below. This creates a stack of windows, with stuff getting hidden underneath. How do we work with this? There are a couple of ways.

[Dossier] L’utilisation de flash sur les sites corporates des grands comptes
by Galdric Pons for Hebiflux

Le flash est très utilisé pour les lecteurs audios/vidéos, pour des RIA, à destination des domaines variés du e-commerce aux sites marketing ou aux applications un peu plus ludiques. Les campagnes interactives et marketing, d’accord, mais le web ne tourne pas qu’autour de cela !

Et il est un domaine - celui des sites institutionnels - caricaturalement ennuyeux, avec des chiffres sur l’entreprise, une maladie du PDF et un wording parfois si complexe et institutionnel qu’il en est incompréhensible. Ce n’était pas jusqu’à récemment un domaine qui se voulait être le fer de lance de l’innovation. Et pourtant ! il y a aujourd’hui un enjeux certain à se présenter en 2009 de manière un peu plus proche des internautes, de manière à répondre à leurs besoins lorsqu’ils naviguent sur ces sites. Et de manière plus interactive, plus attrayante. Pour résumer, j’essaye d’aller là où se passe en théorie le moins de choses pour en tirer les quelques points les plus intéressants.

Et la question suivante se pose : quelle est l’utilisation sur ces sites de grands comptes(+premières plus grandes compagnies du monde) du flash, alors que l’accessibilité et le référencement par le dieu Google du contenu textuel est censé être une de leur règle première ?

Bon nombre de sites semblent avoir compris le principe des flux RSS à présent, voire des podcasts pour certains. Pourtant, dès que l’on arrive sur de l’audio ou de la vidéo, c’est une autre affaire. Regardons cela de plus près.

[Dossier] Comment utiliser le nouveau marketing interactif de manière efficace pour la communication Btob ?
by Kevin for Advergame.fr

L'idée que j'ai eu avant d'écrire cet article était de faire un peu le point sur les pratiques de communication BtoB sur Internet et en particulier à travers l'utilisation des outils les plus à la pointe. Si le mélange de marketing viral et de stratégie Btob semble en bonne voie pour devenir une pratique courante, il s'agit pour le moment d'une pratique assez marginale (seulement 8% au premier trimestre 2008 en France, source : Forrester Research).

Et comme tout bon aventurier qui se respecte, le responsable se doit d'étudier le terrain avec minutie, afin d'éviter les pièges qui peuvent jalonner son parcours. S'assurer de la pertinence d'utiliser un contenu interactif, imaginer des contenus adaptés à vos problématiques et enfin structurer son opération en éclatant ses contenus sont les 3 commandements que devra respecter le prophète digital pour atteindre le Saint Graal : une campagne couronnée de succès.

Les trois web
by InternetActu

A l’occasion de la parution de De la démocratie numérique au éditions du Seuil (Amazon, Fnac, Place des libraires), Nicolas Vanbremeersch, fondateur de l’agence de communication Spintank, plus connu sous son pseudonyme de blogueur politique, Versac - qui vient d’ailleurs d’ouvrir un nouvel espace de débat sur Meilcour.fr -, nous a confié les bonnes feuilles de son livre. Dans ce court essai, Versac ne propose pas un guide concret sur la démocratie électronique, mais plutôt une réflexion sur le web et son fonctionnement, sur ce que l’expérience du réseau transforme dans l’espace démocratique. Une réflexion qui affirme la complexité et la puissance du web et explique comment les médiations traditionnelles qui structuraient notre société sont en train de se redéfinir via le numérique. Pour étayer son propos, Nicolas développe la théorie “des trois web”. C’est sur cette intéressante explication du fonctionnement du web que nous avons choisit de nous arrêter. Extrait.

Pourquoi Google n’est pas invincible
by Alain Eskenazi for Techcrunch FR

Vous souhaitez connaître tous les point faibles de Google? Et bien voici une présentation (ci-dessous) qui vous en dira plus. Ouriel Ohayon nous propose ce document, réalisé par la société de consultation Faber Novel, qui met en lumière les risque et faiblesses de Google. Les problèmes de Monopole, de confidentialité, de droits d’auteurs,etc..etc.. Un diaporama extrêmement précis qui analyse les causes et les conséquences de chaque risque potentiel. Vous avez dit effrayant?

Why Advertising Is Failing On The Internet
by Eric Clemons for Techcrunch

Editor’s note: The following is a guest post by Eric Clemons, Professor of Operations and Information Management at The Wharton School of the University of Pennsylvania. In it, he argues that the Internet shatters all forms of advertising. “The problem is not the medium, the problem is the message, and the fact that it is not trusted, not wanted, and not needed,” he writes. The views he expresses are his own, and we present them here to foster debate. (Obviously, we hope there is a place for advertising on the Internet since it pays our bills).

Update : This post has obviously touched a nerve. Clemons responds to his critics below at the bottom of the post.

LES PROJETS 2008 MÉDIAS : Skyrock sert cinq milliards de pages par mois
by Stéphane Bordage for 01Informatique

La radio s’appuie sur une plate-forme applicative Lamp et un ensemble de caches et de middlewares open source qui réduisent la charge des différents types de serveurs tout en augmentant leur disponibilité.

Ouvert depuis décembre 2002, Skyblog compte 12 millions de membres actifs. La plate-forme affiche des mensurations impressionnantes : 4,7 milliards de pages vues par mois pour 150 millions de visites uniques. Et le trafic croît chaque jour un peu plus avec, en moyenne, 25 000 nouveaux blogs par jour et un à deux millions d’articles publiés. Pour soutenir cette activité, Skyrock utilise une plate-forme web 100 % libre : Lamp (Linux, Apache, MySQL et PHP) pour le serveur d’application, Squid et Memcache pour amortir la charge, Sequoia pour accéder aux données, etc.

Le futur des media sociaux
by Grégory Pouy

Charlène Li est une ancienne analyste particulièrement connue de Forrester et ses analyses sont toujours très intéressantes. Ici elle nous propose une présentation assez complète sur l'avenir des media sociaux. Bien entendu avec le discours ca serait d'autant plus intéressant, mais cela dit, il y a plusieurs choses pertinentes à retenir, en particulier l'utilisation des réseaux d'amis dans les medias comme cela avait été fait par CNNN pour le discours d'investiture de Barak Obama.

Would You Give A Search Engine a 3D Model of Your Body?
by William Slawski for SEO by the Sea

You go to the store, and find the perfect pair of shoes, except that they don’t have them in your size, or in the color that you want.
You shop online, and try to find a pair of pants and a shirt that match, except that it’s hard to tell how they will look together.
Can a search engine help you make shopping easier?
Imagine a different scenario, now…

You go to a facility to create a 3-dimensional scan of your body which you can then upload to a clothing search engine and recommendation system. Or you enter detailed body measurements into that search and recommendation system.

You create a user profile that details things such as your skin color, eye color, hair style/color, whether or not you wear glasses, and other details about your appearance.

In addition to this personal information, you can also add non-personal information, such as the type or color of clothing you are presently looking for. Other details can be entered, such as your location, the season of the year, your hairstyle, where you are planning to go while wearing the clothes you are looking for, such as a business meeting or a restaurant or night club.

Your clothing preferences could be added to this profile, including themes such as formal or casual or workout clothes. If you like specific brands of clothes, those could also be added. Your preferences for certain materials and color palette preferences could be entered.

This fashion search engine could then be used to enable clothing experts and “friends” to recommend clothes for you, to let clothing advertisers target you with ads that match what you might want to find, and to let a search engine provide recommendations based upon aggregated user profiles and user recommendations.

The clothes could be shown on the 3D model that you submitted, or that was built based upon your submitted measurements.

A patent filing from Yahoo describes a Fashion Search Engine that can use a 3-dimensional model to present clothing, a way for others to provide clothing recommendations, and a matching algorithm that can help you find clothes that match.

La vie privée, un problème de vieux cons ?
by Jean-Marc Manach for InternetActu

Sommes-nous aussi coincés et procéduriers au regard de notre vie privée que la société de nos grands-parents l’était en matière de sexualité ? Dit autrement : assiste-t-on aux prémices d’un bouleversement similaire, d’un point de vue identitaire, à celui de la révolution sexuelle ?

C’est la thèse esquissée dans un très intéressant article consacré aux bénéfices sociaux, personnels et professionnels du partage des données par les utilisateurs de réseaux communautaires et sociaux type “web 2.0“.

Six ways to make Web 2.0 work
by Michael Chui, Andy Miller, and Roger P. Roberts for McKinsey Quarterly

Web 2.0 tools present a vast array of opportunities—for companies that know how to use them.

Technologies known collectively as Web 2.0 have spread widely among consumers over the past five years. Social-networking Web sites, such as Facebook and MySpace, now attract more than 100 million visitors a month. As the popularity of Web 2.0 has grown, companies have noted the intense consumer engagement and creativity surrounding these technologies. Many organizations, keen to harness Web 2.0 internally, are experimenting with the tools or deploying them on a trial basis.

Watch how your work spreads. Understand how it is used.
by FairShare

How does FairShare work?

1. You plug in your RSS feed (full text feeds are strongly preferred), select a Creative Commons license and give us your email address.
2. We'll confirm your email address and give you a FairShare feed to add to your RSS feed reader.
3. Sit back and relax for a few hours while we crank up our engines.
4. By the time you've finished your nap, the different pages on which your work has been reused will start popping into your FairShare feed.
5. For each page containing your work, we'll show you how the reuse compares to your license conditions and point you to a handy page where you can see more details.

Mobile Technologies

Handsets Innovation in China and Japan
by Benjamin Joffe for Plus8Star

Handsets Innovation in China and Japan :
1.Is Japan usefulto look at?
2.Are Japanese makers successful?
3.What can we learnfrom Japan?

Jeux, Pub et Mobile
by Gregoire for Advergame.fr

<< En notre qualité d'advergamers addicts et passionnés, nous nous devions de réaliser une veille sur les initiatives en matière d'advergaming sur téléphones mobiles. Les constats sont sans appel, nous restons sur un marché embryonnaire mais la croissance des ventes de smartphones, de l'utilisation de l'internet mobile illimité (3G), de l'amélioration des technologies mobiles (OS, clavier tactile, accéléromêtre, gps...) nous indiquent que le potentiel de ce marché pourrait s'avérer très alléchant pour beaucoup d'annonceurs dans un futur proche. >>

Should An iPhone App Developer Charge Or Run Ads? (Galaxy Impact Case Study)
by Bo Wang for Techcrunch

This is a guest post written by Bo Wang from iPhone app developer house Team iBokan, part of Bokan Technologies, about the lessons learned while conducting a pricing experiment on brick game Galaxy Impact, the company’s first iPhone application. For a different take on paid versus ad-supported iPhone apps, read our previous post on the subject.

Galaxy Impact, a classic brick-break game and the first iPhone app created by Team iBokan, went on sale in iTunes App Store on Oct 27, 2008, free of charge. It had about 220,000 downloads in its first two weeks and was ranked as No 10 in “Top Free Apps” in the Game category and No 20 in “Top Free Apps” overall, before we started charging a $.99 fee for purchases on Nov 9th 2008.

Bootstrap : Building Applications for iPhone
by Craig Hockenberry for Furbo.org

A lot of people stumble upon this website because they’re looking for information about developing applications for the iPhone. If this is your first time here, welcome!

I have been developing applications for the iPhone since it was released (using both the Jailbreak and official SDK.) My company is currently selling several applications in iTunes. I also have many years of experience with the underlying technologies on the device (Cocoa, the predecessor to Cocoa Touch.) I’d like to share some of my experiences and give you some pointers that will help get you started.

The first thing you need to know is that learning how to develop applications for a mobile device isn’t easy. But it’s worth the effort, ask any seasoned iPhone developer about seeing their work run on the device for the first time: it’s fricken’ amazing.

Widgets Mobiles : la vision d’Orange, GooJet et Webwag
by Jérôme Bouteiller for NetEco

Pour la troisième année consécutive se tenait à Paris le salon LeMobile 2.0, un événement consacré à l'internet mobile et faisant la part belle aux solutions de widgets mobiles permettant d'avoir accès à des services mobiles directement depuis l'écran d'accueil du téléphone mobile sans nécessairement avoir à passer par le portail de l'opérateur.

Responsable deportalisation chez Orange, Fabien Bareti présente par exemple l'offre Djingo (www.djinngo.com), une solution de widgets pour téléphones et ordinateurs qui permettrait à l'opérateur de redonner un peu d'homogénéité à des environnements logiciels de plus en plus hétérogènes.

Responsable marketing chez GooJet, Cédric Giorgi présente quand à lui sur GooJet (www.GooJet.com), une jeune pousse basée à Paris et Toulouse et dont le service est à mi chemin entre les portails personnalisables, les réseaux sociaux et les widgets mobiles.

Assumant pour sa part un positionnement BtoB, Florent Pitoun présente WebWag (www.webwag.com), une autre solution française de widgets mobiles que sa société cherche à vendre aux opérateurs et aux constructeurs de téléphones mobiles.

Internet mobile, état des lieux : le futur du web est-il mobile ?
by Eric Dupin for Presse-Citron

L’internet mobile est-il le futur d’internet ?

C’est la question que l’on peut se poser quand on observe les chiffres de son développement, notamment au cours des 18 derniers mois, qui coïncident avec l’arrivée sur le marché de l’iPhone, ayant l’effet d’un électrochoc dans les usages, sortant l’accès au web mobile de la sphère geek pour le propulser dans le grand public.

Le futur d’internet parce-que précisément les usages sont en train d’évoluer, en même temps que les terminaux, et, accessoirement, l’état d’esprit des opérateurs téléphoniques (même si dans ce domaine il reste du chemin à parcourir) : n’oublions pas que si aujourd’hui selon ComScore on dénombre 1 milliard d’internautes, il y a 4 fois plus d’abonnés au téléphone mobile, soit 4 milliards de mobinautes potentiels selon le dernier recensement de l’Union Internationale des Télécommunications.

Sans compter les choix économiques et techniques, notamment en Afrique, qui consistent à déployer directement des réseaux mobiles là ou le téléphone fixe n’a jamais existé, tendance qui plus est propice au développement socio-économique.

On le voit, le décor est en place, et la pièce peut commencer : tout est prêt pour un vrai démarrage de l’internet mobile.

Still avoiding Objective-C? iPhone App Development with Python
by DiamondTearz.org

I’ve taken a couple of looks at Objective C. Long enough to initially decide that iPhone development was not for me. That accelerometer just seems so neat though so between Unity3D’s iPhone SDK and other avoidance strategies I’m back on the iPhone development bandwagon. I’ve been dabbling with Python for a few years now with slow progress. Lately I’ve accelerated my study of Python and been becoming very fond of the missing brackets that made me batty a few years ago and loving the brevity and the ability to throw a few lines of code out there and get serious results. This would not be a good time for me to wander off to dip into the Objective-C Pool. Then it crossed my mind to Google Python iPhone development. I was surprised by the results. I’m listing a few here. I welcome feedback from anyone who has had any experience with this.

Mondes Virtuels, Web 3D et Gaming

Psychologie de l’avatar
by Yann Leroux for Psy et Geek

Dans un texte qui a déja 13 ans, The Psychology of Avatars and Graphical Space in Multimedia Chat Communities (mai 1996), John Suler a donné quelques clés de compréhension à propos de l’usage des avatars. Son analyse se basait sur les avatars utilisés dans The Palace qui était un chat graphique, mais elle reste toujours un point de départ solide pour qui veut s’ aventurer sur ces questions. Les avatars fonctionnent comme le test projectif des tâches d’encre de Rorschach nous dit John Suler ; on peut y trouver des éléments de la vie consciente et inconsciente de chacun. Chaque avatar peut dire ce que l’on est, ce que l’on souhaite être, ce que l’on aurait aimé être , ce que l’on redoute.

ROI in Virtual Worlds
by Caleb Booker for Clever Zebra

Why are virtual worlds a good alternative to existing technologies? How can one best get a Return On Investment (ROI) from virtual world ventures?

I hope to give you lots of references as I go, but for this first one please forgive my off-the-top-of-my-head handling of the subject matter as time is a bit short. The source material for all of this comes from dozens of studies, articles and experiences I’ve come across or done myself over the past few years. If you have something that applies, please place it in the comments!

Ways to make your virtual space more social
by Raph Koster

I’ve said before that socialization requires downtime, by which I mean that people who are busy pressing a bunch of other buttons or busy watching a dozen different colored bars have pretty much given all their attention to it, and therefore have difficulty having a conversation (or indeed paying attention to anything else, as other people in that person’s house can attest).

This doesn’t mean that you have to force downtime, necessarily. Users can choose to stop doing whatever it is, and choose instead to just hang out. But they often don’t. So why is that, and can we or should we do anything about it?

The short answer is “yes,” and you can just scroll down to the list at the end if you agree and want concrete actionable things you can do to improve the sociability of your game. But if you want to argue, then the next two big blocks of text are for you.

Second Life Business Case : IBM
by Linden Labs

Comment l’organisation de réunions dans Second Life a converti l’élite de la technologie chez IBM en adeptes des mondes virtuels

Virtual Worlds in China, Asia, the World and the Digital Third Place
by Benjamin Joffe for +8star - plus8Star

Last week we presented the summary of the research on virtual worlds in Asia (covering China, Japan and South Korea) commissioned by the European Commission via the EU-China Information Society Project, in cooperation with the Chinese Government.

To summarize the summary:

* The 2D web of virtual worlds is doing well, while the 3D web is recovering from the “Second Life Aftershock“
* Regulation is going to be very complex as 2D and 3D environments allow the conduct of various “activities” from creation and remix of content to commerce, gambling and more. Of course, Internet is global which makes things VERY hard to regulate.
* Most “digital immigrants” do not understand that the term “virtual” simply means “digital” and that there is no special magic there. Great post here on this topic by Bill Gurley at Benchmark Capital
* Our hopeful conclusion promoted awareness campaigns about the risks associated with digital identities and the celebration of the benefits of what is becoming a “digital third place”.

The presentation is hereunder without the 60 minutes talk but the full report should be made available soon.

Introduction au retour sur investissement dans les mondes virtuels par Gary Hayes
by Jean-Marie for Metaverse 3D

Voici une présentation réalisée par Gary Hayes de PersonalizeMedia à propos du retour sur investissement dans les univers virtuels (”What’s The ROI? Virtual Worlds Introduction“).

Cette présentation traite notamment permet de retenir les chiffres et les noms de certains mondes virtuels très fréquenté.

Business

View the organizational charts of the world's 20 000 largest corporations.
by The Official Board

A strong personal network is the key to professional success.

Whether you are looking for a job or trying to make a sale, you want to know the key players in your field. The Official Board database is constantly developed and updated by our members. That means you can be the first to know about any organizational changes.

Our members get email updates of any changes in the organizational charts of their current and prospective clients.

Marc Simoncini et le business model de Meetic
by Raphael Gilmas for La Gazette du Buzz

Lors de son passage au LeWeb08, Marc Simoncini, fondateur et président de Meetic, a répondu aux questions de Loic le Meur.

Pendant 30 minutes et en anglais, Marc Simoncini parle des éléments fondateurs du business model du leader de la rencontre comme l'UGC, l'auto-gestion par la communauté ou la géo-localisation des marques.

Je vous invite à regarder la vidéo suivante et vous laisse faire votre propre idée. Elle sera très instructive pour les entrepreneurs qui lisent ce blog.

How to Pitch a VC (aka Startup Viagra: How to Give a VC a Hard-On)
by Dave McClure for Master of 500 Hats

Vidéo et Présentation du speech de Dave McClure donné au 'Presentation Camp' de San Francisco.

Portrait d'entreprenaute : Marc Fossier, CTO Orange
by Ariane Beky for NetEco.com

Dans ce portrait, réalisé à l'occasion du salon NetExplorateurs, Marc Fossier, directeur technique en charge des technologies chez Orange, revient sur son parcours chez l'opérateur, ainsi que sur les transformations subies ces vingt dernières années par l'univers des télécommunications.

Divers

L’impression 3D en couleur
by Olivier Ezratty for Opinions Libres

Voici un petit interlude technologique après tous ces articles traitant de la politique de l’innovation ! En plus, au lieu de gamberger sur l’immatériel, nous allons traiter de la rematérialisation !

Dans mon dernier rapport de visite du Consumer Electronics Show 2009, j’avais consacré deux pages aux solutions d’impression 3D (pages 135 et 136 du PDF) . J’y décrivais trois imprimantes “3D” sorties dans le courant de l’année 2008 ou sur le point de sortir et qui visaient à faire descendre le prix de ce genre de technologie destinée au prototypage d’objets pour l’industrie et la recherche.

Il se trouve que j’ai découvert récemment un peu par hazard qu’il existait un solution d’impression 3D en couleur à base de jet d’encre. Par le truchement de la société 3D Avenir que j’ai rencontré lors d’une intervention sur les technologies de la haute définition vidéo et photo chez un client. La société distribue les imprimantes 3D couleur de l’américain Z Corporation, visiblement uniques en leur genre. Elle existe depuis 1994 et emploie 160 personnes. Elle a été lancée au départ sur des travaux de recherche du MIT et commercialisé sa première imprimante 3D couleur en 2000. En 2005, ses imprimantes 3D couleur devenaient haute définition (avec la Z510), supportant 600 dpi dans toutes les directions et sur un format pouvant atteindre 25×35x20cm.

Ces imprimantes “3D couleur” permettent de réaliser des prototypes de pièces en couleur dans la masse. C’est tout bonnement extraordinaire si l’on n’y est pas habitué et je voulais partager cela avec vous. Le monde de la rematérialisation des objets numériques est assez fascinant !

10 Ways to Take Stunning Portraits
by Darren Rowse for Digital Photography School

Discover the secrets of stunning portrait photography in this tutorial. How do you take Portraits that have the ‘Wow’ factor?

Today and tomorrow I want to talk about taking Portraits that are a little out of the box. You see it’s all very well and good to have a portrait that follows all the rules - but it hit me as I was surfing on Flickr today that often the most striking portraits are those that break all the rules.

I want to look at some ways to break out of the mold and take striking portraits by breaking (or at least bending) the rules and adding a little randomness into your portrait photography. I’ll share ten of these tips today and a further ten tomorrow

Inspire - A publication from the Adobe Experience design team
by Adobe

Excellente vidéo par les designers de l'Experience Design team d'Adobe. Ils présentent leur travail sur l'ergonomie et le design d'interface intuitives et naturelles.

<< Senior Experience Designer Julie Meridian and Senior Computer Scientist Tim Kukulski discuss the future of multitouch, and showcase XD's cutting-edge multitouch R+D effort. >>

Comment Construire et Livrer une Présentation Powerpoint
by Garr Reynolds for Authors @ Google

Si vous devez parfois faire des conférences ou présentations accompagnées d’un PowerPoint, je vous suggère de visionner cette vidéo de la série Authors @ Google. Garr Reynolds, un ex de chez Apple et professeur de marketing nous livre ici des idées intéressantes pour construire et livrer une présentation dynamique et intéressante.

Benoit Descary

The Short and Simple Story of the Credit Crisis
by Jonathan Jarvis

The goal of giving form to a complex situation like the credit crisis is to quickly supply the essence of the situation to those unfamiliar and uninitiated. This project was completed as part of my thesis work in the Media Design Program, a graduate studio at the Art Center College of Design in Pasadena, California. For more on my broader thesis work exploring the use of new media to make sense of a increasingly complex world, visit my website here. or email me at: jonathan.jarvis@gmail.com

L'école tue-t-elle toute créativité ? présentation de Sir Ken Robinson
by Sir Ken Robinson for TED

Patricia Gallot-Lavallée from Kenazart Interactive:

<< Ce type me fait vraiment rire. Un humour anglais, à l'appellation contrôlée, pour dénoncer certaines méthodes d'éducation qui ne font que ratatiner le potentiel créatif enraciné en chacun de nous.

Un sacré speech qui nous donne surtout envie de lire ses livres pour trouver des solutions, sur comment, dans le monde réel, aider nos "élèves" à laisser s'épanouir et à cultiver les fruits de leur créativité. >>

Tactile illusions: Seven ways to fool your sense of touch
by News Scientist.com

It's surprisingly easy for your body to fool your brain. Graham Lawton puts his sense of touch to the test